.NET Kontrolleri üç temel kavramdan oluşur.
Özellikler
Özellikler, kontrollerin görünümü, yerleşimi veya
davranışlarına özel niteliklerdir. Örneğin bir Button kontrolünün Text
özelliği, üzerinde yazan yazıya erişmemizi sağlar.
Kontrollerin özellikleri, tasarım anında Properties
panelinden ulaşılabileceği gibi, kod tarafında da okunup değiştirilebilir.
Kontrollerin birçok özelliği hem okunabilir hem de değiştirilebilir.
Ancak bazı özellikler salt okunur (ReadOnly) ve salt yazılır (WriteOnly)
olabilir. Bu tip özellikler Properties panelinde gözükmezler.
Kontrollerin birçok ortak özellikleri vardır.
Text (Yazi)
Kontrollerin Text özelliği, üzerinde görüntülenen yazıdır.
Bu özellik çalışma anında sıkça okunup değiştirilerek, kullanıcıyla iletişim
sağlanır.
TextBox kontrolüne girilen bir değerin okunup Label
kontrolüne yazılması için, kontrollerin Text özellikleri kullanılır.
private void button1_Click(object sender, System.EventArgs
e)
{
label1.Text = textBox1.Text;
}
Name (İsim)
Name özelliği kontrollere ulaşmak için kullanılan
özelliktir. Birçok kontrolün Text özelliği aynı olabilir. Ancak her biri ayrı
birer nesne oldukları için, Name özellikleri benzersiz olması gerekir.
textBox2.Text = textBox1.Text;
İki TextBox kontrolünün yazıları aynı, fakat isimleri
farklıdır.
Size (Büyüklük)
Kontrollerin büyüklük özelliğidir. Height (yükseklik) ve
Width (genişlik) özelliklerinden oluşur. Genellikle tasarım anında belirlenen
bu özellik, çalışma anında da değiştirilebilir.
label1.Height = 10;
label1.Width = 20;
BackColor (Arka plan rengi)
Kontrollerin arka plan renginin ayarlandığı özelliktir. Bu özelliğin
değeri, Color (renk) nesnesinde tanımlı değerler ile belirlenir.
ForeColor (Önalan rengi)
Kontrollerin üzerindeki yazıların rengini belirler.
private void button1_Click(object sender, System.EventArgs
e)
{
button1.BackColor = Color.Black;
button1.ForeColor = Color.White;
}
Visible (Görünür)
Kontrollerin ekranda görünüp görünmediklerini belirleyen
özelliktir. True ve False olmak üzere iki değer
private void button1_Click(object sender, System.EventArgs
e)
{
// Label kontrolünü gizle
label1.Visible = false;
// Label kontrolünü göster
label1.Visible = true;
}
Metotlar
Metotlar kontrollerin yaptığı işlemlerdir. Metotlar
parametreyle veya parametresiz çağrılabilir. Parametreyle çağırmak, metodun
girilen değere göre işlem yapacağını belirtir.
Örneğin Focus (Odaklan) metodu, parametre beklemeden çalışır
ve kontrolün seçilmesini sağlar.
private void button1_Click(object sender, System.EventArgs
e)
{
// İşlem yapıldıktan sonra
// TextBox kontrolüne odaklan
textBox1.Focus();
}
Kontrollerin bazı ortak metotları vardır.
• Select (Seç)
Select metodu Focus ile aynıdır ama TextBox kontrolünün
Select metodunun diğerlerinden bir farkı daha vardır. TextBox içindeki yazıyı,
verilen parametreler göre belli bir kısmını ya da hepsini seçer.
private void button1_Click(object sender, System.EventArgs
e)
{
textBox1.Text = "Yazılım Uzmanı";
textBox1.Focus();
// Sekizinci karakterden sonra,
// beş karakter seç
textBox1.Select(8, 5);
}
• BringToFront (Öne Getir)
Üst üste duran kontroller arasından en öne getirir.
• SendToBack (Arkaya Gönder)
Üst üste duran kontrollerin en arkasına gönderir.
• Hide (Sakla)
Kontrolün gözükmesini engeller.
• Show (Göster)
Kontrolün gözükmesini sağlar.
Olaylar:
Olaylar kontrollerin başına gelen işlemlerdir. Olayların
metotlardan farkı, bu işlemler kontrollerin elinde olmadan gerçekleşmesidir.
Örneğin bir Button kontrolüne tıklanması, o kontrolün isteği dışında
yapılmıştır. Bu olayın tetiklemesinde kontrolün bir rolü yoktur. Bu olaylar
gerçekleştiği zaman yapılması gereken işlemler, ilgili olayın yordamına
yazılır. Button1 isimli kontrolün üzerine tıklandığı zaman gerçekleştirmek
istenen eylemler Button1_Click yordamına yazılır.
Visual Studio, olayların yordam isimlerini
Kontrolİsmi_Olayİsmi olarak biçiminde yazar.
Kontroller ile çalışırken benzer olaylar kullanılır.
• Click (Tıklandığında)
Kontrol üzerine tıklandığı zaman tetiklenen olaydır. Windows
tabanlı programlamada en sık kullanılan olaylardan biridir.
• MouseDown (Mouse tuşu basıldığında)
Fare, kontrolün üzerindeyken herhangi bir tuşuna basıldığı
zaman gerçekleşen olaydır. Bu olay, Click olayından önce çalışır.
• MouseUp (Mouse tuşu bırakıldığında)
Fare, kontrolün üzerindeyken basılan tuş bırakıldığı zaman
çalışır.
• Enter (Girildiğinde)
Kontrol seçildiği veya üzerine odaklanıldığı zaman
gerçekleşen olaydır.
• Leave (Çıkıldığında)
Başka bir kontrol seçilmek üzere çıkıldığında, bu kontrolün
Leave olayı tetiklenir.
• VisibleChanged (Görünürlüğü değiştiğinde)
Kontrolün görünüp görünmediğini belirten Visible özelliği
değiştiği zaman tetiklenir.
not: "//" sembolü yazıldığı yerin çalışmamasını sağlar. Bu özelliği nedeniyle yazılan kodun ne olduğunu veya ne işe yaradığını göstermek amacıyla "//" kullanarak anlatılır. Bu sayede kodun ne olduğunu sonra açtığımız zaman hatırlıyoruz. Yukarıda ki bir örnekten açıklayalım;
{
not: "//" sembolü yazıldığı yerin çalışmamasını sağlar. Bu özelliği nedeniyle yazılan kodun ne olduğunu veya ne işe yaradığını göstermek amacıyla "//" kullanarak anlatılır. Bu sayede kodun ne olduğunu sonra açtığımız zaman hatırlıyoruz. Yukarıda ki bir örnekten açıklayalım;
private void button1_Click(object sender, System.EventArgs e)
textBox1.Text = "Yazılım Uzmanı";
textBox1.Focus();
// Sekizinci karakterden sonra,
// beş karakter seç
textBox1.Select(8, 5); bu ifadenin ne yapacağını yukarıdan "//" den öğrenebiliriz.
}
bir sonraki dersimizde görüşmek üzere esen kalın...ebi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder